Skinnebensbetænelse (Medial Tibial Stress Syndrome i følgende nævnt MTSS) er en overbelastningsskade som oftest præsenterer sig hos personer med et højt vedvarende aktivitetsniveau. Smerten manifesterer sig langs skinnebenet (tibia) som følge af skade på muskulatur, sener og knoglestruktur. Smerten lokaliseres oftest til den nederste 2/3 af skinnebenet.

MTSS opstår som oftest grundet øget træningsmængde og skift af underlag, typisk når man begynder at træne på hårdt og ikke-eftergiveligt underlag.

Hvordan føles MTSS?

Smerten er typisk en brændende og stikkende smerte der er værst mens man er aktiv. Bliver tilstanden længerevarende og ikke behandlet i tide vil smerten vare ved – også efter endt fysisk aktivitet.

Hvem får MTSS?

Studier har vist, at overbelastningsskader relateret til underbenet hos sportsaktive udgør 10% af alle overbelastningsskader. For sportsaktive udgør MTSS ca. 60% af disse overbelastningsskader og hos løbere har 10-20% på et eller flere tidspunkter oplevet MTSS. Da en overbelastningsskade typisk opstår som en konsekvens af ændret træningsmønster, er MTSS ofte præsenteret hos løbere og atleter, hvis sportsgrene involverer gentagende hop og/eller kræver stor eksplosivitet

Hvad skyldes MTSS?

Som nævnt er øget træningsmængde og skift fra forskellige underlag en væsentlig faktor i udviklingen af MTSS. Mange oplever det når de pludselig begynder med fodbold efter en længere pause eller når de går fra græs underlag til kunstgræs underlag.

Andre ting der kan spille ind, er biomekaniske faktorer såsom; stramhed i achillessene og lægmuskulatur, svag svangsene under foden, platfod, øget pronation, dårlig ankel stabilitet og manglende styrke i core, balle og lårmuskulatur.

Hvad kan du selv gøre for at fjerne MTSS?

Træning er en væsentlig del af behandlingen for at modvirke symptomerne. Det er vigtigt man træner styrken og stabiliteten omkring anklen og fodens muskler. Udspænding af lægmuskulatur og styrketræning af disse har også vist sig som gavnlige på mindskelse af MTSS.

Hos FysioLab er vi stolte forhandlere af Liiteguard strømpeprodukter der netop har en gavnlig effekt i forhold til forebyggelse af MTSS. Liiteguards graduerende kompressions teknik kan mindske de vibrationer der sker i vævet under fysisk aktivitet. Hermed undgår man de små mikrotraumer der sker på vævet hver gang man er fysisk aktiv såsom under eksempelvis løb. Kompressionen er ligeledes med til, at fjerne affaldsstoffer fra vævet og sikre optimal blodgennemstrømning og fremme restitutionen efter hårdt fysisk arbejde.

Til fodboldspilleren:

Til løberen og håndboldspilleren og general restitution:

(Brukner og Khan, 2017; Franklyn, 2015)

(Couture og Karlson, 2002)

(Moen et al., 2009; Langberg og Kjær, 2007)

Redigeret af Fysioterapeut Kristian Simonsen, FysioLab.

HUSK VI ALTID HAR

 

Gratis fragt ved 500,-
14 dages returret
Gratis rådgivning

You have Successfully Subscribed!