Det er ikke, hvor tungt du lander, men hvor hård en opbremsning du foretager i landingen, der er afgørende for din skaderisiko.
Det viser et nyligt canadisk studie, hvor forskerne først målte og analyserede 65 kvindelige motionsløberes bevægelser på et løbebånd og efterfølgende fulgte dem i 15 uger, hvor de trænede op til halvmaraton. I forsøgsperioden blev 33,8 pct. af løberne skadet i større eller mindre grad.
Inden studiet gik i gang, regnede forskerne med, at den faktor, der ville have størst indflydelse på skaderisikoen, ville være, hvor hårdt fødderne ramte underlaget – den såkaldte average vertical loading rate. Men den havde ikke nogen sammenhæng med skaderisikoen.
Det havde derimod den såkaldte peak braking force, som er et udtryk for de kraftpåvirkninger, der rammer muskler og led horisontalt i landingen. Den tredjedel af løberne, som havde den højeste peak braking force, havde en otte gange højere skaderate end løberne i den laveste tredjedel og fem gange højere end dem i den mellemste kategori.
Problemet er, at man som løber ikke kan mærke, om ens peak braking force er høj, på samme måde som man fx kan mærke, om man lander tungt eller let. Hvorvidt man lander på hæl eller midtfod, har angiveligt heller ingen indflydelse på ens peak braking force.
Sådan nedsætter du din peak breaking force
I et opfølgende studie, som endnu ikke er publiceret, fik løberne direkte feedback på deres peak braking force, mens de løb på løbebåndet. Her var alle løberne angiveligt i stand til at sænke deres peak braking force ved at tage kortere skridt, øge kadencen og forsøge at lande blødere.
Forskningslederen tilråder derfor løbere, der ofte bliver skadet, at øge deres kadence med 5-10 pct. og fokusere på at lande blødt.
Kilder: Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports og Runner’s World