Forstuvning og forstrækning af håndleddet

En håndledsforstuvning er en forstrækning og/eller en læsion af et eller flere ledbånd i håndleddet. En håndledsforstuvning kan forårsage smerte, hævelse og nedsat bevægelighed på forsiden, bagsiden og/eller begge sider af håndleddet.

Håndledsforstuvningsskader skyldes ofte, at håndleddet bøjer sig for langt tilbage. Dette kan ske ved at falde på en strakt arm/hånd ved div. idrætsgrene eller ved dagligdags aktiviteter.

Ledbånd i håndleddet

Ledbånd er fibrøse bånd af væv, der forbinder to knogler. Ledbånd i håndleddet forbinder håndledets karpalknogler med hinanden eller med knoglerne i underarmen (radius og ulna) eller hånd (metakarpalknoglerne).

Afhængigt af deres placering kan håndledets ledbånd grupperes i:

1. Ydre ledbånd, der forbinder karpalbenene med underarmens lange knogler (radius og ulna) eller knoglerne mellem håndled og fingerknogler (metakarpalknogler). Ydre ledbånd omfatter flere
    radiocarpale ledbånd, ulnocarpale ledbånd og dorsale ledbånd.
  2. Invendige ledbånd, der forbinder karpalknoglerne med hinanden.
    Nogle af disse ledbånd også flettet sammen for at danne en kapsel omkring håndleddet og give styrke, bevægelighed og støtte til håndleddet.

Symptomer ved forstuvet håndled

Afhængigt af sværhedsgraden kan symptomer på håndledsforstuvning variere fra mild eller moderat ubehag til svær smerte med begrænsninger i håndledsbevægelsen.

Smerter. Smerter i et forstuvet håndled kan variere fra intermitterende smerter (smerter der kommer og går) til en skarp konstant smerte. Smerten aftager normalt efter et par dage, men aktiviteter som greb eller
løft med hånden kan være smertefulde, indtil du opnår fuldstændig heling. Aktiviteter med vrid over håndleddet, såsom åbning af en krukke eller dørhåndtag, kan også være smertefulde.

Hævelse. Hævelse kan forekomme på grund af opsamling af væske i led- og vævsrummene i det skadede område. Mængden af hævelse afhænger normalt af sværhedsgraden af forstuvningen.

Stivhed og nedsat bevægelighed. Stivhed i håndleddet kan være forårsaget på grund af hævelse og /eller muskelspasmer som reaktion på ledbåndsskaden. Nedsat bevægelse, især mens du bøjer håndleddet
bagover og/eller under side bevægelser kan opleves. Bevægeligheden bør gradvist forbedres over tid.

Nedsat styrke. Nedsat greb og klemmestyrke med en generel følelse af svaghed i det forstuvede håndled kan forekomme ved moderate til svære håndledsforstuvninger. Dette symptom kan forværres af aktiviteter, der kræver at skubbe med hånden.

Varigheden af symptomer afhænger normalt af typen og sværhedsgraden af håndledsforstuvningen. Mens nogle forstuvninger normalt heler i løbet af et par dage, kan andre tage uger eller måneder.

Risikofaktorer og årsager

Håndledsforstuvninger kan være forårsaget af bøjning, vrid og/eller andre kraftige påvirkninger på håndleddet fra bilulykker, fald og /eller sport. Nogle gange kan gentagne traumer på håndleddets ledbånd også forårsage forstuvninger. Mennesker, der har “løse led”, er mere tilbøjelige til forstuvninger og det kan tage længere tid at for dem at komme sig end mennesker, der ikke har løse led.

Gentagen brug er en risikofaktor for forstuvet håndled

Sport, der involverer gentagen brug af håndleddet, er almindelige risikofaktorer for håndledsforstuvninger. Gentagen stress, såsom fra krykkegang eller generel overforbrug af håndleddet (såsom fitnessaktiviteter som push-ups), især i den ikke-dominerende arm er andre risikofaktorer for håndledsbåndskade.

Diagnosticering af forstuvet håndled

Håndledsforstuvninger diagnosticeres almindeligvis af læger eller fysioterapeuter. Når der mistænkes håndledsforstuvning, vil en læge eller fysioterapeut tage en sygehistorie og foretage en fysisk undersøgelse, der omfatter test for at undersøge håndleddets stabilitet. Billede-diagnostik kan foretages hvis der mistænkes fraktur eller alvorlig ledbåndsskade.

Fysisk undersøgelse og sygehistorie

Det første skridt i diagnosticering af en håndledsforstuvning omfatter:

• En fysisk undersøgelse, hvor der typisk kontrollerer for:
    • Ømhed og/eller hævelse ved palpering (forsigtigt tryk) på håndleddet.
    • Bevægelighed for det skadede håndled sammenlignet med det uskadte.
    • Test for styrke, følelse eller reflekser i håndleddet og /eller fingrene.
    • Objektiv undersøgelse mhp. hævelse, farveforandring og ledstillinger.
  • Gennemgang af sygehistorie:
    • Tidspunkt for indtræden af smerte og andre symptomer.
    • Type og art af smerte.
    • Traumer eller skade på håndledsområdet.

Målet med behandling af forstuvet håndled

Målet er at reducere smerter og genoprette håndleddets normale funktion. Ikke-kirurgiske behandlinger er normalt tilstrækkelige. En læge eller fysioterapeut kan anbefale operation, hvis forstuvningen er alvorlig eller hvis ikke-kirurgiske behandlinger ikke har opnået det ønskede behandlingsmål.

Patienter, der ikke får tilstrækkelig behandling for traumatiske håndledsbåndskader, kan få slidgigt i håndleddet.

Behandling af forstuvet håndled

Brug af en skinne til at immobilisere håndleddet og hæve armen hjælper med at beskytte håndleddet og forhindre ophobning af blod i ledområdet. En ispose placeret med jævne mellemrum med pauser imellem hjælper med at reducere hævelse og dulme smerten.

De fleste milde håndledsforstuvninger kan afhjælpes med ikke-kirurgisk behandling. Almindelige teknikker til at lindre smerter fra håndledsforstuvninger og fremme heling er:

P-RICE-princippet. Dette princip hjælper med at forhindre yderligere skade og smertelindring af håndleddet:

1. Beskyt leddet for at undgå yderligere skade og undgå aktiviteter, der stresser håndleddet.
  2. Hvile. Give tid til at skaden heler op.
  3. Isterapi til det skadede område. Ved at anvende isposer med jævne mellemrum kan du reducere hævelse og dulme smerten.
  4. Kompression af håndleddet med en wrap eller elastisk bandage for at minimere hævelse og yde støtte.
  5. Hæve håndleddet over hjertets niveau for at forhindre ophobning af blod i det skadede område

P-RICE terapi er mest effektiv lige efter en skade, især i de første 24 til 72 timer.

Håndledsskinne. Brug af håndledsskinne eller håndledsbandage kan hjælpe med at reducere overdreven ledbevægelse og pludselig eller utilsigtet brug af håndleddet, der kan forværre forstuvningen.

Ikke-steroide antiinflammatoriske lægemidler (NSAID). NSAID'er kan hjælpe med at lindre smerter og hævelse på det skadede sted efter en håndledsforstuvning. Eksempler på NSAID'er omfatter fx
Ibuprofen. Snak med din læge om dette.

Fysioterapi. Fysioterapiøvelser hjælper med at opbygge styrke, forbedre bevægeligheden og muliggøre bevægelser i håndleddet. Øvelser skal altid udføres inden for smertegrænser En uddannet fysioterapeut kan hjælpe med at designe en behandlingsplan for forstuvede håndled afhængigt af skadeniveauet.

Tilbage til arbejde og sport. Det er tilrådeligt ikke at vende tilbage til arbejde eller sport, før en læge eller fysioterapeut har rådet til at gøre det. Ekstra stress på et helende ledbånd kan forhindre fuldstændig heling eller føre til yderligere skade.